01.10.2024 Schuurtje
uitgebrand, Terneuzen 09.09.2024 Meerdere
voertuigen betrokken bij aanrijding, Terneuzen 20.08.2024 Autobrand,
Terneuzen 11-07-2024 Vier
papiercontainers in brand, Terneuzen 04-06-2024
Kustwachthelikopter ingezet voor medische evacuatie, Terneuzen 25.05.2024 Terugkijken op
een succesvol hulpverleningsevent, Terneuzen 22.05.2024 Ernstig
eenzijdig ongeval, Terneuzen 17.05.2024 Volop
vraagtekens rondom ongeval, Terneuzen 02-11-2023 Brandweer redt vrouw uit
benarde positie op Otheense Kreek, Terneuzen 11-09-2023 Brandweer redt hondje uit
woning, Terneuzen AUTOKUNST... 10.09.2022 Hele wijk
blank, Terneuzen 2 augustus 1974 Boerenprotestdemonstraties Zeeuws Vlaanderen Verzet van boeren tegen
het overheidsbeleid is niet nieuw. Vrijdag 2 augustus 1974 demonstreerden honderden boeren in Zeeuws Vlaanderen
voor een 03.09.2019
De Veerman van Sint-Amands.... 15.06.2019
Halve Mijl van Walsoorden.... 23.03.2019 WERK AAN DE WINKEL.....
Verder op het sluizencomplex.....
29.07.2018 SPIJLBUSSEN KIJKEN IN WACHTEBEKE....
20.09.2017 SEATROUT VLOTGETROKKEN IN
NAUW VAN BATH. 14.08.2017 CONTAINERSCHIP
DAG VAST IN HET NAUW VAN BATH...... 18.06.2017 MOTORISCH
ERFGOED OP CLASSIC RACES WEMELDINGE
20.05.2017 KUNSTSTIJL SLAAT AAN
29.04.2017 SCHILDEREN.....
14.04.2017 IN HOGER SFEREN.....
04.04.2017 ONDERWEG IN ZEELAND.....
28.03.2017 'OLDTIMER' CRUISESCHIP PASSEERT SLUIZEN
TERNEUZEN
04.03.2017 GENIETEN OP CLASSICSALON ANTWERPEN
16.11.2016 OP DE KOP GETIKT......
13.11.2016 VRIENDEN VAN AMSTEL......
18.10.2016 SCHUURVONDSTEN....... 15.07.2016
RESPECT...... 29.06.2016 ELDORADO
VOOR ROLLATORFREAKS EN SCOOTMOBIELSPOTTERS......
12.06.2016 GOODWOODSFEER IN WALSOORDEN
26.03.2016 DAMES STRIJDEN OM KAATJE VAN DER DECKEN
BOKAAL
21.03.2016 SIERLIJK.....
05.03.2016 STILTE VERSTOORD DOOR ZELDZAME 'ZWAANTJES'.....
05.01.2016 HISTORIE: TERNEUZEN KREEG EEN ABC-COMPLEX
21.12.2015 BRANDWEER TERNEUZEN STOND VOOR HETE(R) VUREN.....
15.12.2015 TOEN.........DE NOORDSTRAAT IN TERNEUZEN
13.10.2015 ZOUTE GRAND PRIX WEER GROOT AUTOSPEKTAKEL
09.09.2015 GERRIT WOLSINK, FRANS SIGMANS, PETER HERLINGS......MOTORCROSSHISTORIE
AXEL.... 12.01.2015 TRAP
SAS VAN GENT FIGUREERT IN ADVERTENTIECAMPAGNE MET VIKTORIA KOBLENKO Victoria Koblenko:
HISTORIE TERNEUZEN
.>>>>>>>KLIK HIER>>>>>
01-10-2024
20.45 uur
RBNN-nieuws:
01.10.2024 Schuurtje uitgebrand, Terneuzen
09.09.2024 Meerdere voertuigen betrokken bij aanrijding, Terneuzen
20.08.2024 Autobrand, Terneuzen
Scroll omlaag voor de items.....
Dinsdag is rond 17.30 uur de brandweer gealarmeerd voor een brand in de
Hoofdstraat in Othene. Het betrof een schuurtje achter een woning.
Toen de brandweer arriveerde was het interieur van de schuur vrijwel volledig
verwoest. De enorme begroeiing op het dak van de schuur vormde
een belemmering voor het bluswerk. De brandweer moest eerst een deel van
begroeiing weg knippen om de brand volledig onder controle
te kunnen krijgen. Om bij de brand te komen moest de brandweer met de slangen
door de woning omdat de achterzijde op een ander manier niet
bereikbaar was.
Bij een aanrijding op de Guido Gezellestraat in Terneuzen waren maandag in de
namiddag meerdere voertuigen betrokken. Eén personenauto sloeg
daarbij over de kop. Een persoon is met de ambulance naar het ziekenhuis
gebracht. Over de aard van de verwondingen is momenteel niets bekend.
Het weggedeelte tussen de afslag Vlietstraat en de Rooseveltlaan is vanwege het
ongeluk een tijd afgesloten geweest.
Dinsdagmiddag vatte een auto vlam in de rij voor het stoplicht aan de kruising
Dokweg/Axelsestraat in brand. De automobilist stond te wachten voor
het rode licht en merkte dat zijn auto niet meer wilde optrekken. Korte tijd
daarna kwamen de vlammen vanonder de motorkap. Ondanks dat de
brandweer in notime ter plaatse was - die was op enkele honderden meters van de
plek met een oefening bezig - is de hele voorzijde van de auto
uitgebrand.
De kruising is vanuit de richting Dokweg enige tijd afgesloten geweest vanwege
het incident.
Rond 3.20 uur in ochtend van donderdag 11 juli is de brandweer uitgerukt voor
brand in vier papiercontainers die elk tientallen meters van elkaar verwijderd
stonden. De containers stonden in de brandgangen achter respectievelijk de
woningen aan de Oranjestraat en de Juliana van Stolbergstraat in
Terneuzen. Op camerabeelden is te zien dat een persoon brandsticht. In één geval
is het vuur in de container vanzelf gedoofd. Op twee andere locaties
wisten bewoners met de tuinslag het vuur zelf te doven. De brandweer had nog
handenvol werk aan de overige locaties.
De politie is een onderzoek gestart rondom deze branden.
Naast een woning aan de Beatrixstraat, terwijl het op de achtergrond brand naast
een woning in de Bernhardstraat.
Achter een woning in de Oranjestraat is het vuur grotendeels geblust door de
bewoners. De brandweer deed nabluswerk.
De schutting van een woning aan de Bernhardstraat liep forse schade op.
De brand achter de woning aan de Juliana van Stolbergstraat is door omwonenden
geblust. Daarmee is erger voorkomen, als is er schade aan de berging
achter de woning.
Bij een andere woning aan de Beatrixstraat is ook een poging gedaan om de
container in brand te steken. Daar is het vuur echter vanzelf gedoofd.
Dinsdagochtend is in de Put van Terneuzen een persoon met letsel geëvacueerd van
de zeevaarttanker Atlantis Augusta
met behulp van een kustwachthelikopter. De persoon had letsel opgelopen bij een
bedrijfsongeval op het schip en is met de helikopter
overgebracht naar het ziekenhuis in Terneuzen.
Het schip heeft daarna zijn 'weg' vervolgd. Over de aard van de verwondingen is
momenteel niets bekend.
De gewonde is overgebracht naar het ziekenhuis in Terneuzen.
Even voor twaalven keerde de kustwachthelikopter vanaf het ziekenhuis weer
naar de basis.
Nadat het zaterdag na de middag stopte met regenen haalden de deelnemers aan de
Hulpverlenersdag in Terneuzen opgelucht adem.
Het publiek kwam in grote getale een kijkje nemen bij alle disciplines uit de
hulpverlening en politie. De editie 2024 was opnieuw groter dan
het voorgaande jaar. De onderdelen van de brandweer stonden opgesteld op de
Herengracht. De brandweer van DOW stond met het nieuwste
materiaal op de markt. Op de Herengracht kon het publiek kijken naar
realistische demonstraties zoals het bestrijden van een autobrand en
de altijd succesvolle 'vlam in de pan'.
Ook bergingsbedrijf Kuzee en RIDA Schadeherstel namen deel aan de
Hulpverlenersdag.
Het blussen van een 'vlam in de pan' blijft een spectaculair onderdeel van veel
brandweer demonstraties. Eén simpel bekertje water resulteert in
een enorme steekvlam.....
Voor een 'ritje' omhoog met de hoogwerker was volop belangstelling.....
De afsluiter van de Hulpverlenersdag 2024 was een blusdemonstratie van twee
brandende auto's.
Woensdagavond vond er op de Westerscheldetunnelweg ter hoogte van de eerste
afslag naar Terneuzen een eenzijdig ongeval plaats. Daarbij
belandde een auto op de kop naast de weg in een rietkraag. Een automobilist die
getuige was van het ongeval heeft de hulpdiensten gealarmeerd.
Omdat onduidelijk was of de auto in het water lag is naast ambulance, brandweer
en traumahelikopter ook een duikteam opgeroepen. Toen de
hulpverleners ter plaatse kwamen bleek de auto toch het droge bereikbaar en kon
direct worden gestart met repatriëring van de gewonde
automobilist. Die is gelet op diens toestand direct met de heli naar het
ziekenhuis in Rotterdam vervoerd.
In eerste instantie kon het verkeer vanuit de tunnel de plaats van het ongeval
passeren. Weinig automobilisten verminderen echter de snelheid ter
hoogt van de incidentlocatie, waarna is besloten om het verkeer stil te leggen.
De toedracht van het ongeval wordt door de politie onderzocht. Al snel na het
verlaten van de tunnel lijkt de automobilist in de linkerberm te zijn
geraakt en vervolgens ter hoogte van de afrit naar Terneuzen via de
rechterrijbaan op de kop in de berm bij het water te zijn beland.
Vrijdag is de Willem de Zwijgerlaan in Terneuzen vrijwel de hele middag
afgesloten geweest vanwege een bizar ongeval. Volgens omstanders en beelden
die op social media circuleren is er een auto op hoge snelheid vanuit de
Kerkhoflaan de Axelsestraat overgestoken richting Julianastraat. Vervolgens de
Julianastraat uitgereden via het woonerf, waarna de auto via de
'amsterdammertjes', de bescherming rondom de voetgangersoversteekplaats en een
lantaarnpaal over de Willem de Zwijgerlaan is gelanceerd en tegen een woning tot
stilstand gekomen. Een van de bewoners was op dat moment achter
de woning en was getuige van de enorme impact. De gevel van de woning is zwaar
beschadigd evenals een deel van de inboedel.
De bestuurder van het voertuig raakte zwaar gewond en is met een ambulance naar
het ziekenhuis vervoerd. Daar stond inmiddels een traumaheli gereed.
De politie heeft uitgebreid onderzoek gedaan en roept getuigen op die de auto
voorafgaand aan het ongeval hebben gesignaleerd. In de Julianastraat had de
auto ook een aantal voertuigen geschampt.
De gemeente is vervolgens aan de slag gegaan om de ravage op straat op te ruimen
en noodreparaties uit te voeren. Een aannemingsbedrijf heeft
noodreparaties aan de woning verricht.
De route die de auto vanaf de Kerkhoflaan op hoge snelheid heeft afgelegd.
Een automobiliste die op het moment van het ongeval op de Willem de Zwijgerlaan
reed kwam met de schrik vrij. Haar voertuig liep geen schade op.
Donderdagmiddag raakte tijdens de storm een vrouw met een rubberboot in de
problemen op de Otheense Kreek. De voortstuwing van de boot bleek niet
opgewassen tegen de ongebruikelijke omstandigheden op dit binnenwater. Ze had
beschutting gezocht aan de oostelijke oever van de kreek en is er
via 112 een verzoek om hulp binnengekomen. De eerste zoekslag van de
hulpverleners gebeurde vanaf de Waterhyacint, maar door de rietkraag werd
ze niet opgemerkt. Uiteindelijk wel vanaf de andere kant van de kreek en is een
brandweerboot opgeroepen om de vrouw op te halen.
Eenmaal aan land is ze nagezien door ambulancemedewerkers. Afgezien van
mogelijke onderkoeling was er geen sprake van verwondingen. Het bootje
is later naar de jachthaven gesleept.
De brandweerboot gaat tewater....
Er was donderdagmiddag sprake van ongebruikelijk hoge golfslag door de storm.
De vrouw wordt aan land gebracht en kan in het voertuig van Handhaving wachten
op de komst van de ambulance.
Zondagavond rukte de brandweer uit na een melding woningbrand in de
Hendrikstraat in Terneuzen. De brand was na aankomst van de brandweer snel
onder controle. De bewoners hadden het pand op tijd kunnen verlaten. Een hondje
was achtergebleven, maar werd tijdens de bluswerkzaamheden
ontdekt. Buiten op straat heeft de brandweer zuurstof toegediend en het diertje
besprenkeld met water. Na enige tijd kwam het bij en is vervolgens door
de politie naar de dierenarts gebracht. Voor zover de informatie nu strekt heeft
het hondje veel rook ingeademd, maar zal het avontuur overleven.
Zowel in de woning waar de brand woedde, als bij de buren is sprake van forse
rook en roetschade.
Het huisdier kreeg op straat zuurstof toegediend en is gekoeld met water.
Nadat het hondje uit het huis was gered is het op straat behandeld.
De politie is met het hondje richting dierenarts vertrokken.
Het naburige pand is geventileerd, maar heeft desondanks veel rook- en
roetschade.
Hoewel onze activiteit 'fotojournalistiek' drastisch is afgebouwd, zitten we
niet stil. Er wordt volop gewerkt aan een collectie Classic Car kunst.
Schilderijen van 'bespeelde' speelgoedauto's vormen een speciaal onderdeel van
die collectie. Daarnaast hebben we volop klandizie voor fotografie van
exclusieve oldtimers. In de loop van 2023 zal er op
www.chrisplatteeuw.nl meer van de
collectie autokunst getoond gaan worden. Dus stay tuned.....
De stillevens van de 'racers' van Dinky Toys uit de jaren zestig op
formaat 100 x 40 cm ogen indrukwekkend.
Een tweeluik van zwaar bespeelde Citroen DS Dinky Toys....
Terwijl de rest van Nederland er redelijk goed vanaf kwam, trok er
zaterdagochtend een buienfront over Zeeland. Met name in Middelburg en
Terneuzen was sprake van erge wateroverlast. Waarom het water in de wijk
Noordpolder in Terneuzen slechter weg liep dan elders, daar valt enkel naar
te raden, feit was wel dat de hele wijk blank stond en het water de huizen
binnenliep. Het ergst getroffen waren de bewoners van de zijstraten van de
Frans Halslaan, zoals de Vincent van Goghstraat, Jan Steenstraat, Hobbemastraat
enz. Daar stond in sommige huizen 20 tot 30 centimeter water.
Desondanks bleven er auto's met te hoge snelheid door de straten rijden waardoor
het water nog sterker over de drempel golfde. Daarop hebben de bewoners
zelf de straten geblokkeerd met eigen auto's. Vanwege de vele meldingen was er
op korte termijn geen hulp van de hulpdiensten te verwachten. Sommige
bewoners startten zelf met het leegpompen van ondergelopen kelderkasten. Tegen
vijf uur in de middag begon het water langzaam te zakken en kon de schade
worden opgemaakt.
In de Lievenspolder was ook sprake van een stroomstoring die gevolg was van
blikseminslag in de Hendrikstraat. Reparatie van de doorgebrande stroomkabel nam
enkele uren in beslag.
Mensen die de beschikking hadden over een pomp begonnen met het leegpompen van
de ondergelopen kelderkasten en kruipruimtes.
De flatbewoners in de Breitnerstraat hadden geen last.....
Door bewoners afgezet....de Marisstraat..
Veel automobilisten reden toch nog relatief hard.....
Vincent van Goghstraat.....
De Hobbemastraat....
De Breitnerstraat.....
Bij veel huizen in de Vincent van Goghstraat drong het water de huizen binnen.
Bewoners zetten de straat af met eigen auto's.
Wonen aan het water......... in de Frans Halslaan....
Het water kwam in de Frans Halslaan op sommige plekken zo'n 40 cm hoog.....
De Hobbemastraat....
Ook in de Marisstraat liep het water de huizen binnen....
De Rembrandtlaan.......
beter landbouwbeleid. Met tractoren blokkeerdenze belangrijke kruispunten waardoor het wegverkeer gedurende heel de dag hinder
ondervond.
Rond 10.30 vertrokken de boeren vanuit
Terneuzen richting Perkpolder. Onderweg deden zich wel een paar incidenten voor
met automobilisten die zich
snel aan de blokkade wilden onttrekken, maar uiteindelijk
>>>>>lees verder>>>>>>
Half jaren negentig deed de Terneuzense schrijver-dichter
Andre van der Veeke mij nr. 78 uit de Slibreeks kado. Een exemplaar uit de reeks
boekjes
uitgegeven door de Stichting Kunstuitleen Zeeland op half A5 formaat met daarin
werk van gevestigde of beginnende auteurs en beeld kunstenaars.
Nr 78 was getiteld ‘De veerman van Sint-Amands’. Auteur Aarnout de Bruyne,
geboren in Zeeuws-Vlaanderen, beschrijft daarin zijn jaarlijkse trip
vanuit Walcheren naar Sint-Amands. Een dorpje in een bocht van de Schelde, daar
waar de rivier – zo’n 100 kilometer vanaf de monding - meandert
door het Belgische landschap. De bekendheid van Sint Amands is niet enkel
gelegen in haar unieke ligging, maar ook als geboorteplaats van de
bekende Belgische dichter Emiel Verhaegen. Hoewel Verhaegen er maar kort heeft
gewoond en niet eens schreef in het Vlaams, maar in het Frans
wordt hij toch op handen gedragen. Zijn gedicht ‘Le Passeur d’ eau’ (de veerman)
is geïnspireerd op de veerman die met roeiboot in weer en wind
personen de daar 150 meter brede rivier overzette. De diepere betekenis van het
gedicht is eigenlijk een vertaling van ieders leven. Iedereen heeft
roepingen en idealen, maar na verloop van tijd besef je dat je er een aantal
niet gaat kunnen realiseren……..
De manier waarop Aarnout de Bruyne zijn jaarlijkse bezinningstocht beschrijft
wekte al die tijd mijn nieuwsgierigheid naar het deze bijzondere plek
net voorbij Temse. In 2019 is het er uiteindelijk van gekomen. De beelden zullen
nog lang op het netvlies blijven hangen. Even in een andere wereld.
Het beeld is niet compleet zonder een terugreis via Mariekerke en Branst. Daarna
via de Appeldijkstraat - een soort ‘geitenpad’ een rijbaan zo
breed als 1 auto - doemt rechts ineens het Kasteel van Marnix van Sint Aldegonde
op. De officiële ingang is via Bornem, maar vanuit de
Binnendijkstraat is het zicht – zeker in een avondzon – het mooist.
Een kleine kilometer verder volgt de ontnuchtering als we bij Sas via
dubbelbaans Rijskweg Temse Breendonk de hedendaagse wereld weer indraaien.
Sint-Amands trekt vele toeristen.
Ook nu kruisen de 'voetveren', vooral met fietsers continu de rivier.
Een panorama benadrukt de ligging aan de oever van de Schelde....
Vanuit Sint-Amands kijk je richting Mariekerke.
De rivier lijkt er rustig, maar mocht je houten wandelstok in het water vallen,
dan is ie met afgaand tij sneller in Vlissingen dan je denkt. Bij storm kan het
flink spoken.
Rondom de Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartkerk in Mariekerke is minder toerisme. al
is het wel uitkijken voor de honderden fietser die continu passeren over
de route langs de Schelde.
Petje af voor de schippers die hun 110 meter lange schepen over dit deel van de
Schelde laveren......
De oude kastanjeboom in Mariekerke.
Daarna via de Appeldijkstraat - een soort ‘geitenpad’ een
rijbaan zo
breed als 1 auto - doemt rechts ineens het Kasteel van Marnix van Sint Aldegonde
op. De officiële ingang is via Bornem, maar vanuit de
Binnendijkstraat is het zicht – zeker in een avondzon – het mooist.
Een kleine kilometer verder volgt de ontnuchtering als we bij Sas via
dubbelbaans Rijskweg Temse Breendonk de hedendaagse wereld weer indraaien.
Veel autoliefhebbers hadden er lang naar uitgekeken, de 3de editie van de 1/2
Mile Walsbay. Een eendaags oldtimer-evenement in de sfeer van
de Engelse Hillclimb. Een in de na-oorlogse jaren een populaire tak van
autosport in het Engeland. De omgeving van Tradewind Yachts was weer
omgetoverd in een heuse Britse Racing Ground en veel deelnemers hadden er gehoor
aan gegeven om ook de kledij aan die tijd aan te passen.
Vanaf 14.00 zaterdag 15 juni legden alle deelnemers voor de eerste keer het
parcours af. De tweede keer moest zoveel mogelijk de tijd van de
eerste evenaren. De equipe die daar het best in slaagde werd ........
LEES EN KIJK
VERDER.....
'Werk aan de winkel' en 'tijdens de verbouwing gaat de verkoop gewoon door',
twee heldere Nederlandse begrippen, die voor Terneuzen zeker van toepassing
zijn. In het weekend van 23 en 24 maart verdween er opnieuw een beeldbepalend
'gebouw' uit het panorama van Terneuzen. De verkeerstoren aan de
westsluis is in de vroege uren van zaterdag 23 maart ontmanteld. Niemand heeft
de markante toren 'gered'. En zo gaat het al decennia lang in Terneuzen.
Vrijdag hadden we de gelegenheid om vanaf de bovenste verdieping van de toren
nog een keer de omgeving te fotograferen. Een omgeving die gedomineerd
wordt door de bouw van de Nieuwe Sluis en waar verschillende van onderstaande
scenes gedoemd zijn om op termijn van enkele jaren te verdwijnen.
Het beeldbepalende gebouw in de achtergrond verdwijnt......
Dit beeld zal onherkenbaar veranderen als de Nieuw Sluis eenmaal is
gerealiseerd. Op deze plek wordt de nieuwe sluis gerealiseerd.
Wie herinnert zich nog Vermeulens Jachtwerf.........
De fietsers gaan inmiddels over een nieuw fietspad. Later zullen ook de auto's
een andere route gaan volgen.
Aan de andere kant wordt hard gewerkt aan een damwand. Alle profielen zijn de
grond in getrild en worden nu aan elkaar gelast.
Zicht op de nieuwe betoncentrale.....
Even verderop......een beetje tegenstrijdig leek het wel. Het opschrift 'Protect
the environment' sloot niet helemaal aan bij wat er uit de schoorsteen
ontsnapte.......
Wie volkwagenbussen van het type 'spijlbus' T1 wilde zien moest afgelopen
weekend in Wachtebeke zijn. In het domein Puyenbroek kwam zeker een honderdtal
van
deze zeer gewilde VW cultbus voor de meeting Split Nation. Van op en top
gerestaureerde exemplaren tot bussen met extreme mate van patina. Bij die
laatste deden
sommige exemplaren vermoeden dat de eigenaren de natuurlijke vergankelijkheid
van plaatwerk toch wel een handje geholpen hebben. Of het moeten allemaal busjes
geweest zijn waarmee dagelijks zoute vis is vervoerd......
De inmiddels kostbare oldtimers stond in rijen opgesteld op de parking van het
restaurant op Puyenbroeck.
Er ontbreekt een stukje.....
Barndoors.....
Zowel in- als exterieur volledig origineel en nooit gerestaureerd.......
En ze bleven maar komen.......
De jaren zeventig.......tijd van de stickerverzamelingen....
Met het scheepsincident van 14 augustus - waarbij de CSCL Jupiter omhoog voer -
nog vers in het geheugen hadden we woensdag alweer te maken met
een scheepsincident op precies dezelfde lokatie. Als gevolg van een aanvaring
rond 6 uur in de ochtend voer de lege Duitse tanker Seatrout omhoog op
de slikken bij Bath. De toegesnelde slepers kregen de tanker bij afgaand tij
niet vlot, dus werd het wachten tot 15.00 in de middag voor een nieuwe poging.
Na een voorbereiding onder supervisie van Multraship kregen de slepers rond
15.46 het groene licht om op beheerste kracht een eerste poging te doen. In
korte tijd kwam de Seatrout vlot en ging het schip met vier sleepboten richting
Vlissingen.
Door afgaand tij bleek de Seatrout in het ochtendgloren niet meer vlot te
krijgen.
Het schip kwam steeds verder droog te liggen......
Door de aanvaring raakte de loopplank aan stuurboordzijde beschadigd. Met een
kraan aan boord van het schip is de plank in de ochtend opgehesen en
binnen boord gehaald.
Vervolgens werd het wachten op hoog water. En dat gold ook voor de toegesnelde
persmensen.
Mark Rijk van Omroep Zeeland in gesprek met de Zeeuwse scheepvaartdeskundige Cor
Heijkoop.
Tegen 13.00 uur bedrijvigheid rond de olietanker.....
Op basis van de ervaringen met de enorme toeloop op 14 augustus werd het publiek
op grote afstand gehouden. Het hele dijkvak tussen Bath en Rilland
werd afgesloten. Inwoners van Bath die binnendoor kwamen werden onverbiddelijk
weggestuurd.
Het publiek werd ver weggehouden van het incident.
Voor wat meer zicht op de operatie was er voor een beperkt aantal personen een
plek op dat 'eilandje' in de Westerschelde........
Maar toen kwam het water op en terwijl de meeste mensen dat hadden zien
aankomen, bedacht deze volwassene met kind wat laat dat het toch niet
de meest ideale plek bleek.....
In vrij korte tijd kwam het schip vlot. En terwijl de aanwezige persfotografen
'voor hun eigen veiligheid' op afstand op de dijk moesten blijven mochten
een aantal 'staaldraad-proof'-mannen met hun eigen bedrijfsfotograaf wel
op dat beste punt blijven.......Grrrrrr.....En of we ons op wilden stellen
achter
de camera van de NPO........
Bath en Rilland waren niet berekend op de enorme toeloop van duizenden mensen
die kwamen kijken naar de operatie rondom het 366 meter lange
containerschip wat maandagochtend door een roerstoring vast liep in het Nauw van
Bath. Kenners twijfelden eraan of de containerreus bij hoog water
zou loskomen. Het was met 12 knopen de slikken bij Bath opgelopen en leek bij
laag water behoorlijk in de modder te liggen..
Rond 20.00 uur telden we zo'n 15 sleepboten. Reken gemiddeld 4000 pk per schip,
dan waren er een behoorlijk aantal paarden voorhanden om de kolos
in beweging te krijgen.
De dijken stroomden over een lengte van een kilometer vol met kijkers. Mensen
uit de omgeving kwamen te voet of met de fiets.
In de omgeving liep het verkeer vast door de toestroom van mensen die van heinde
en ver met de auto kwamen. We spraken een 'scheepsspotter' die
na een rit van 2,5 uur vanuit Duitsland de klus met eigen ogen en camera wilde
'aanschouwen'. Zodra hij hoorde van het incident met zo'n groot schip
was hij gaan rijden richting Zeeland.
Hoewel er op de dijk bij Bath volop sfeerplaatjes te maken waren van het publiek
in combinatie met de containerreus kozen we voor de sleepbootactiviteiten
voor een andere standpunt. Gelet op het tijdstip en het
feit dat we wellicht in de schemering zouden vallen was van daaruit de meeste
kans op een redelijke
belichting met zon.
Na voortdurend peilen van de waterstand begonnen de bergers rond half negen met
het 'duwen en trekken' . Een aantal slepers trok het achterschip opzij,
terwijl de andere met volle kracht tegen de zijkant duwden. Het schip kwam wel
opzij, maar in de lengterichting gebeurde er op het eerste oog nog niets.
Even voor half tien maandagavond lukte het om ook het voorschip in beweging te
krijgen en kreeg men het schip vlot. Daarna is het naar Antwerpen gesleept.
Er waren verkeersregelaars ingezet om het verkeer enigszins in goede banen te
leiden. Na afloop ontstonden er rond Rilland verschillende files.
De CSCL Jupiter aan de grond in het Nauw van Bath.
's middags honderden mensen op de dijk bij Bath. In de avonduren zou het
aangroeien tot een paar duizend kijkers.
Sommigen liepen tot bij het schip. Later weerhield de politie de mensen van dit
soort acties.
Dus rond half acht 's ochtends een containerreus in de achtertuin.......
Koelbox, pilsje, heerlijk weertje.......
Rond half negen gaan alle slepers op volle kracht. Het achterschip wordt om en
om in de richting van Antwerpen en Hansweert getrokken, waarna er
beweging in het totale schip komt.
Daarna trekken ze de containerreus van de oever vandaan.....
Zodra het schip los komt dreigen de Multraship 27 en 31 in te ondiep water te
belandden.
Het schip is volledig bodemvrij en......
.....de berger maakt het gereed voor de tocht naar Antwerpen.
En raad eens wie niet naar huis wilde......
Een tweede run door de meer dan 600 foto-opnamen die we in tijdsbestek van 6 uur
maakten leverden enkele plaatjes op die we de kijker niet willen
onthouden.
Nog een plaat waarbij de containerkolos afsteekt tegen kijkers boven op de dijk.
Wie nog eens wilde genieten van de klassieke wegracemotoren moest zaterdag 17
juni in Wemeldinge zijn. Jaarlijks trekken daar bijna tweeduizend
liefhebbers heen voor de prestaties, de geur en de vormgeving van nostalgisch
racemateriaal.
Het gaat weliswaar om demo-races waarin de deelnemers niet tegen elkaar rijden,
maar waar het erom gaat wie z'n rondjes
in zoveel mogelijk
>>>>>>>LEES
EN KIJK VERDER NAAR HET UITGEBREIDE BEELDVERSLAG>>>>>>>
Rosalie Platteeuw houdt zich het liefst bezig met het maken van nieuwe
kunstwerken. Van sommige originele werken doet ze niet gemakkelijk afstand
zoals de afbeelding boven. Maar dan is een exclusieve kunstprint een uitstekend
alternatief. Inmiddels hangen er in steeds meer huiskamers van deze
unieke reproducties van hoge kwaliteit. Omdat al het wit bij zo'n print
transparant wordt zie je het geborstelde aluminium er door heen en dat geeft het
kunstwerk zelfs een extra dimensie. Een solide framewerk op de achterzijde zorgt
er niet alleen voor dat de print duurzaam ophangt, maar tevens
overal 1,5 cm van de muur vandaan.
Een originele schilderij in opdracht.
Van verschillende andere schilderijen zijn kunstprints beschikbaar. Neem gerust
een kijkje op
www.roozzdesign.com/paintings/
Om aan twee autoschilderijen te kunnen werken zij we niet zoveel op pad voor fotografie.
Om en om staan er twee olieverfverwerken op linnen op de 'ezel'.
Per afbeelding is er al meer dan 100 uur aan gewerkt en nu zijn we
aanbeland in de fase waarin er nog erg veel gedetailleerd moet worden. Het
eindresultaat
wordt uiteraard getoond op rbnn.nl.
Dankzij een van onze klanten waren we in staat om Terneuzen even met onze 36
miljoen pixels van bovenaf te bekijken vanaf een punt waar je normaliter
niet komt. Zo was er mooi zicht op de werkzaamheden aan de Kennedylaan,
waar men volop voorbereidingen treft voor de bouw van een nieuw winkel-
centrum en het appartementencomplex de Sluiswachter.
De contouren worden langzaam zichtbaar.
Het rangeerterrein met daarop de 'monumentale' treinenloods. Hopelijk wordt die
voor de slopershamer gespaard.
De andere kant op gaat er ook het nodige veranderen uiteraard met de komst van
de Nieuwe Sluis. Inmiddels is (rechts) de tijdelijke huisvesting voor
Het Portaal van Vlaanderen ook ver gereed.
Onderweg voor verschillende foto-opdrachten zie je momenteel de boeren haasten
om met dit goede weer het plantgoed in de grond te krijgen. Maar
links en rechts ontdek je soms onverwachte dingen. De oldtimervrachtauto valt nu
nog te zien, maar zodra al het blad aan de bomen zit zal ie
aan het oog onttrokken zijn. Aan de begroeiing te zien staat hij er al heel
lang.
Weer verderop een Mercedes stationwagen in verregaande staat van ontbinding. De
deuren worden met touw in het gareel gehouden.
Vanuit de ruimte tussen motorkap en spatscherm ontluikt het groen.....
Duitse 'degelijkheid'.........
Na een eendaags bezoek aan Gent koos het cruiseschip Astoria dinsdagavond via de
sluizen van Terneuzen weer 'het ruime sop'. Het 160 meter lange
schip is een goed onderhouden 'klassieker', want het in Zweden gebouwde schip is
inmiddels 71 jaar oud. Rond half tien voer het de Westerschelde op.
Ieder zichzelf respecterende organisatie besteedt dit jaar wel aandacht aan het
70-jarig bestaan van Ferrari. Op de 40e Antwerp Classic Salon vormen
een selectie van zo'n 15 topstukken uit de Ferrari-historie de blikvangers van
deze oldtimerbeurs.
Daarnaast bieden ook de handelaren hun topstukken
te koop aan en presenteren de vele autoliefhebbersclubs hun juweeltjes. Ook de
liefhebbers van
automobilia komen........KIJK EN LEES
VERDER>>>>>>
Veel nieuws kunnen momenteel niet bespeuren. Kan zo weer veranderen, maar met de
duisternis die om 17.00 uur invalt vallen er 's avonds ook weinig
spectaculaire luchtjes te vereeuwigen. Maar dan struinen we het internet af op
zoek naar interessante dingen. Ik val altijd voor het 'aroma' van de technische
boeken uit de vorige eeuw. Niet alleen over het automobiel, maar ook het boek
Houtconstructieleer van Alphons Dirkse of de Scheepsbouwkunde uit 1949
hebben die specifieke uitstraling. In dat laatstgenoemde boek wordt de boeg van
schepen nog volgestort met asbestbeton omdat dat uitstekend als
tegengewicht diende.
Meestal zijn de boeken rijk geïllustreerd met technische tekeningen, soms zelfs
voorzien van uitklapplaten met nummertjes en een legenda om duidelijk
te maken waar alles zat en voor diende.
Vorige week kwamen er ineens drie delen van The Book of The Motor Car van Rankin
Kennedy uit 1920 voorbij en ik kon het niet laten er een bod op te
doen.......
Hoewel eigenlijk de naoorlogse auto 'mijn ding' is fascineert de techniek uit de
beginjaren van de automobiel. Verbazingwekkend is dat vanaf het begin eigenlijk
alles draaide om zuigers die in een gietijzeren ommanteling een mengsel van
brandstof en zuurstof kregen toegediend en door de ontploffing die de bougie
genereerde een zodanig 'tik op de kop' kregen dat er kracht ontstond voor
voortbeweging...... Al die jaren daarna bleef dat principe en is die techniek
vooral
innovatief verfijnd. Na 100 jaar zijn we nu beland in een wereld waarin dat
vooral de elektromotor gaat overkomen.
Wat je niet terugvindt in The Book of The Motor Car is overigens een hoofdstukje
over 'sloemelsoftware......'.
Ook de driewieler werd toen als 'Motorcar' gezien.....
archief Adri van de Wege
In ons item van 18 oktober hadden we het over de werkpaarden van Bedford.
Blijkbaar had men de soliditeit van de Ford-techniek ook bij de Amstel
brouwerijen ontdekt. Twee Bedford vrachtauto's passeren geladen met kratten
Amstel bier de Axelse brug in Terneuzen.
Na een werkzaam leven stond deze Bedford vorige week op een oplegger ergens in
Terneuzen. De bestemming valt wel een beetje te raden. Want " t is
natuurlijk nie alleenig da puupje da da los angt....." bij dit werkpaard. Vaak
staan dit soort stillevens decennia lang onopgemerkt op plekken die buiten
het oog van jagende fotografen gehouden worden. Zo ook met deze bromfiets (foto
onder) die - slechts enkele kilometers buiten Terneuzen - zo'n
veertig jaar heeft staan wegzakken in de aarden grond van een boerenschuur. En
vrijwaar je zoiets van de stofdoek van je schoonmoeder dan ziet dat
er na lange tijd zo schilderachtig uit. Stel je het eens voor tegen die ene lege
wand in je woonkamer......
Hetzelfde geldt voor deze MC Cormick tractor.
Deze Bedford trucks vormden eind jaren zestig, begin zeventig samen met merken
zoals DAF het dagelijkse beeld in het vrachtvervoer. Vaak was
er een ruime op de praktijk gerichte keus in chassislengtes, aandrijflijnen,
motoren en cabinevormen.
Een plezier om zo'n oude folder door te kijken......
De getekende plaatjes vormen een schril contrast met de buiten gebruik gestelde
truck met de nodige kilometers op de teller......waarvan aan
de spanbanden te zien is dat de cabine niet helemaal meer aard- en nagelvast
vast zit op het chassis.
Een toppunt van "da marcheer nie meer......". Schuurvondsten vormen
vaak een dankbaar onderwerp om fotografisch vast te leggen en zijn meer dan eens
geschikt voor wanddecoratie op grootformaatprint. Soms zelf enkel een detail.
foto's Wilmar wullems en Chris Platteeuw
Er is op een dag als deze denk ik niemand die niet even stil staat bij de
verschrikkelijke gebeurtenissen in Nice en geshockeerd is door de beelden,
waarvan
de ergste nog worden weggelaten. Simpel denkend vraag ik me dan soms af waarom
dit soort mensen - in hun lompe fanatisme - alleen maar bezig zijn
met oorlogszucht; zoek een hobby en laat ons met rust met de manier waarop wij
willen leven en genieten. Met respect voor leven, voor de natuur.
Vandaag is weer zo'n dag om even over het
water te staren. Dat kan in Zeeland, even ervaren wat weidsheid is......even
nergens aan denken, genieten
van het moois wat Zeeland te bieden heeft.
Veersemeer, waar het water niet opkomt of afgaat.....maar wel tegen de oevers
beukt.
Visdiefjes brengen vis naar hun broedplaats bij het radarstation in Terneuzen.
De spellingscontrole weet er geen raad mee en plaatst een vette rode streep
onder rollatorfreaks en scootmobielspotters. Maar je gaat ze krijgen,
sportvelgen,
spoilers en opvoersets voor rollators en scootmobielen. Bij een klus in Oostburg
afgelopen week verwonderden we ons over de stroom van deze
vervoermiddelen op de West-Zeeuws-Vlaamse paden. Er is zelfs een fietsenwinkel
die met een ruim assortiment op de enorme vergrijzing van dit deel van
ons schiereiland inspeelt. Maar of deze lingeriewinkel al door heeft om het
assortiment wat aan te vullen met borstrokken en corrigerende korsetten bleef
de vraag......
Was in 2014 de Halve Mijl van Walsoorden nog de proloog van de Dijken- en
Krekenrally, de editie 2016 is inmiddels uitgegroeid tot een zelfstandig
evenement voor oldtimers. Heerlijk met auto's bezig. "De mini-Goodwood revivel
van de lage landen...." aldus de organisatie GMR "in een ongedwongen
en leuke sfeer kan iedereen genieten van de oldtimers". Want waar het vooral om
gaat is de sfeer van de jaren 50, 60 en 70.
62 deelnemers, waarvan velen zich hebben
gekleed met een knipoog naar die tijd, hebben zich ingeschreven voor de regelmatigheidsproef. Een parcours
met de start en de 'Tent Bend' vanaf het
terrein van Tradewind Yachts in Walsoorden gaat het via de 'Lion Straight' en de
'Job Visser Right Hander' 'heuvelopwaarts'.
Het hoogste punt vormt de 'Nijman
Fence Haripin', waarna het bergafwaarts gaat. In de 'IZV-chicane' wordt de
snelheid er wat uitgehaald. Dan doordraaien
via de 'Kaai-curve' en een scherpe
linkse 'Paul Baart Meadow' richting finish.
Na de rijdersbriefing gaan de deelnemers
- rond 16.30 uur - het steekt niet op
>>>>>>LEES EN
VOORAL KIJK HIER VERDER.......>>>>>>>>
Vanwege de hoeveelheid fotomateriaal kan het inladen van de pagina even tijd
vergen.....
Op de zaterdag voor Pasen en op eerste Paasdag vinden er in Oud Terneuzen weer
wedstrijden skelterrace plaats. Zaterdagavond streden
de dames om de Kaatje van
der Decken bokaal. In totaal 8 teams van elk twee dames kwamen aan de start met
namen als 'De Vliegende
Fooi', de 'Heidies', 'De Zusters van Terneuzen' enz. Het ging er
steeds fanatieker aan toe naarmate de finale in het zicht kwam.
Het is voor het derde jaar dat de horeca in Oud Terneuzen deze skelterrace
organiseert.
Hoe het afliep? KIJK EN LEES VERDER
OP DE
VOLGENDE PAGINA>>>>>>>
We zijn het allemaal weer al vergeten, het statige Hotel Rotterdam aan de
Westkolkstraat in Terneuzen. Het heeft plaats gemaakt voor
het Scheldetheater. Maar in het hotel verbleven vaak statige lieden met
statige auto's. Tijdens de opnamen van de film De Zwarte Ruiter overnachten
er veel van de acteurs. En tijdens dinertime stond een van de in de film
gebruikte auto's voor de deur. Een witte Cadillac 1958 convertible. Een auto
uit de hoogtij dagen van de Amerikaanse autoindustrie. De tijd waarin de
uitstoot van een auto meer als teken van potentie werd gezien dan milieu-
vervuilende factor.
Ook Van den Berg uit Kuitaart had regelmatig van dit soort fraai gevormde
'vijftigers' in de collectie. Deze 58tiger fotografeerden we op op de
achtergrond
de sloperij, in de tijd dat er nog geen provincieambtenaren rondslopen op zoek
naar een druppel gelekte olie...... Ik heb er overvloedig van de charme van
roestkleuren genoten....
Nog een Cadillac van een Belgische gast van het hotel. Een Eldorado uit begin
jaren zeventig.
In het verpauperde Doel aan de oever van de Schelde bij Antwerpen was het
uitgestorven. In de verte hoorde je enkel geluiden van de
havenactiviteiten die dreigend dichterbij komen. Het gaat hard. Enerzijds met de
bouw van de havenfaciliteiten, anderzijds met de
verpaupering van het dorp Doel. Sinds we er in 2008 onze eerste reportage
maakten is de helft van het dorp - wat toen overigens ook al in
verregaande staat van verval was - verdwenen.
In de verte ontwaren we plotseling motoren. Amai, en blauwe zwaailampen.....Herkenbaar
sonoor geluid van een zware V-twin zwelt aan.
Niet één, maar zeven Harley Davidson motoren naderen over de hoofdstraat. Dat de
Belgische politie in de jaren zeventig Harley's reed is ons bekend,
maar dat ze nog steeds behoren tot het 'wagenpark' verbaasde ons. Bij ons stond
die bereden politie bij de zuiderburen toen bekend als 'De Zwaantjes'.
"In 2005 zijn
er nog 11 Harley Davidsons aangeschaft" legt Bart Vandroogenbroeck ( Inspecteur
bij de Belgische politie) uit. "Eén exemplaar is momenteel
in reparatie vanwege
schade door een ongeval waarbij de motor was betrokken, maar de
overige 10 doen dagelijks dienst". Vandroogenbroeck is tevens
inspecteur
motorrijden en leidt donderdag de formatie motorrijders tijdens een oefenrit via
het Scheldedorp Doel. Het keerpunt is bij de Kerncentrale.
De motoren verkeren in topconditie. De V-Twins hebben een cilinderinhoud van 1449 cc en
een vermogen van 60 pk. Vroeger kon je de
afgeschreven
- maar goed onderhouden - exemplaren voor een appel en een ei kopen bij de Belgische
domeinen...... In Terneuzen reden er toen een paar rond "van
de zwaantjes"; sommige met de zwarte kist voor de communicatie nog achterop. Maar voorlopig blijven deze 'Kings of the Road' nog in vaste dienst van de
Belgische politie en niet te koop helaas.......
Gekeerd ter hoogte van de kerncentrale in doel.
Ook de brandweer van de kerncentrale was actief bij het getijdenhaventje.
En verder krijgt Doel steeds meer de hete adem van de haven van Antwerpen in de
nek. Containers in de achtertuin....
In de wijde omtrek wordt 'proef geboord' en gemeten.....
Doel huilt......
De kerk torent boven de verpauperde omgeving uit.
Niet meer zoveel als voorheen, maar her en der nog mooie graffiti afbeeldingen op de
verpauperde panden.
Ooit huizen met allure....
Albert Heijn, Blokker en C&A vestigingen bij elkaar, deze succesformule zou ook in Terneuzen werken. De
zuidkant van de Noordstraat
en het zogenaamde
Arsenaalgebied gingen op de schop. De voormalige garage van Visser moest wijken,
evenals een grote parking en
het pand van
fotograaf Van Vugt.
De Noordstraat werd afgesloten voor het verkeer en het
eindpunt getransformeerd in een pleintje met daaromheen de
drie grootmachten uit de detailhandel.
De bewoners van de Burgemeester Geillstraat keken voortaan uit op de muur van een winkelcentrum. Ook
in de Nieuwstraat keek men op zo'n blinde
achtermuur van de C&A-vestiging. Het
begrote succes voor Albert Heijn bleek niet haalbaar en de grootgrutter
verdween al snel uit het centrum. Inmiddels
is dat gedeelte van het complex
opgedeeld in een aantal afzonderlijke winkelunits, waarin al geruime
tijd een aantal 'ketens' het volhouden.
Achterin de Noordstraat gaf
Fotograaf Van Vugt zich niet zomaar gewonnen, maar uiteindelijk werd
overeenstemming bereikt en kon ook dit pand
worden gesloopt.
Aan de rechtse kant verrees de blinde muur van de C&A-vestiging. In die tijd
huisde de redactie van De Stem en de Zeeuws Vlaamse Koerier voor in
de Nieuwstraat.
Nog ver voordat alle brandweerkorpsen regionaal werden
samengevoegd was er bij de brandweer Terneuzen reeds sprake van een
geoliede
organisatie. De vrijwilligers stonden bij vele grote branden hun mannetje.
De binnenstad van Terneuzen was niet een van de
gemakkelijkste
gebieden voor de hulpverleners; oudere bebouwing, nauwere straatjes. Er was zo
nu en dan sprake van een serieuze brand, ook
een aantal in de Dijkstraat. Zo werd in de vroege ochtend van 5 januari 1995 een
brandend voorwerp binnengegooid bij een coffeeshop met een felle
uitslaande brand als gevolg. Ook de tegenoverliggende
panden dreigden prooi van het vuur te worden en de brandweer had de handen vol
om dat
te voorkomen.
Tot eind jaren negentig produceerde Chris Platteeuw Imaging videoverslagen over
de brandbestrijding in de Kanaalzone. Om het beeldverslag van deze
felle uitslaande brand te bekijken:
KLIK OP
BOVENSTAANDE AFBEELDING OF OP DEZE >>LINK>>.
De kenners hebben het in één oogopslag gezien, een Ford Escort RS2000. Op zich
al een begerenswaardige klassieker.
En waarom hij daar
reed en met een stuk of zeven acht achter elkaar, daar laten we later nog wel
eens een paar plaatjes van zien. Voor de rest is het gewoon een leuke foto
van de Noordstraat in Terneuzen op zaterdagochtend met winkelend publiek. Een historische opname met de HEMA nog voor in de
Noordstraat. En ook Jamin (links), Boekhandel Ververs, juwelier Bosch.
We hadden het beloofd, een uitgebreid beeldverslag van de Zoute Grand Prix van
afgelopen weekend.
Van donderdag tot en met zondag
was de Belgische badplaats Knokke één groot eldorado voor
autoliefhebbers. Van exclusief klassiek tot de nieuwste supercars.
Vrijdag keken we naar een klassementsproef met meer dan 200 deelnemers in de
meest uiteenlopende klassieke voertuigen en die moesten uiteindelijk
allemaal een keer tanken.....
We liepen de beroemde
Britse coureur Derek Bell tegen het lijf, maar......
vergaapten ons ook aan de stands met
nieuwste types Ferrari, McLaren, Bentley, Porsche, Maserati en
>>>>>>LEES VERDER
EN BEKIJK HET UITGEBREIDE BEELDVERSLAG>>>>>>>
Gerrit Wolsink, net voor de start van de 500 cc motorcross internationaal op
het circuit in Axel. Deze archieffoto's dateren uit 1977.
De wedstrijden in Axel stonden toen prominent op de
internationale
wedstrijdkalender. Namen als die van Gerrit Wolsink, Frans Sigmans, Peter
Herlings (sr), de gebroeders Karssemaker, maar later ook Roger de Coster.
Gerrit Wolsink, ook wel de 'vliegende tandarts' genoemd begon in 1965 met
>>>>LEES EN
KIJK VERDER>>>>>>>
Viktoria Koblenko met een aantal van de vrijwilligers.
'When personalities meet, history changes' is de slogan rondom het nieuwe wodkamerk Staritsky & Lavitsky, wat maandag in Nederland
door Pleasure & Liqueurs is gelanceerd. De bekende Nederlandse actrice
Viktoria Koblenko - die is geboren in Oekraine - is brand ambassador
voor deze nieuwe premium wodka afkomstig uit haar geboorteland. Eind 2014 is het
merk Staritsky & Levitsky in Engeland met succes gelanceerd
en nu is Nederland aan de beurt.
De foto's voor de advertentiecampagne zijn
enkele weken geleden gemaakt in Sas van Gent in het Industrieel Museum.
Hoewel de opening van het
museum is aangekondigd voor juni 2015 mocht Chris Platteeuw Imaging voor deze fotoserie bij uitzondering gebruik maken
van de historische
elementen zoals de bijzondere trap die leidt naar het
regelpaneel van de stoommachine van de ACZ in Sluiskil.
Mede dankzij de inzet van de vrijwilligers van het museum kon het team - met
stylisten, make-up specialist en assistenten - rustig haar werk doen.
Staritsky & Levitsky is ’s
werelds eerste authentieke super-premium vodka uit Oekraïne en vertegenwoordigt
al het goede van het land. De naam van het
merk refereert naar twee verschillende persoonlijkheden uit Oekraïne: Mr.
Staritsky en Mr. Levitsky; zij staan niet alleen aan de historische roots van
het
merk, maar ook voor de ontmoeting tussen twee personen die samen iets moois
ontwikkelen. Wanneer twee personen elkaar ontmoeten en een glas
Staritsky & Levitsky delen, schrijven ze samen hun eigen geschiedenis.
elkaar in 1 glas.” De wodka wordt 5 keer gedestilleerd in kleine porties op een
traditionele destilleerderij in de stad Lviv. Elke fles wordt met de hand
gekurkt
en gedecoreerd om de ultra premium kwaliteit van de wodka te bewaken. Tijdens
het traditionele productieproces van Staritsky & Levitsky Reserve wodka
gebruikt men lokale ingrediënten van hoge kwaliteit. Dit maakt het tot een echte
verfijnde wodka. Staritsky & Levitsky heeft een zuiver en fris aroma en
een rijke smaak met lichte hints van kruiden.
KLIK HIER VOOR
HET BEELDVERHAAL
'DE
KOP VAN DE NOORDSTRAAT'